svg
svg Розрахуйте вартість
close

Форма швидкого зв’язку

Залишилися питання? Ми готові на них відповісти

    0 800 33 20 41 безкоштовно з будь-яких номерів України
    svg Замовити в 1 клік

    Перший абзац тексту має бути як Бред Пітт. Коротко про те, як написати лід

    Julia Ventskovska
    Опубліковано
    CEO MK:TRANSLATIONS 29.03.2023
    Перший абзац тексту має бути як Бред Пітт. Коротко про те, як написати лід

    «Найскладніше — почати статтю». Так кажуть журналісти, письменники, копірайтери та маркетологи. Але в нас гарна новина: є правила, які підказують як написати лід, щоб утримати увагу користувача, а початок уже зі старту був легким. Поговоримо про перший абзац, який здатен підвищити читабельність тексту будь-якого формату.

    Про що ще дізнаєтеся зі статті:

    • що таке лід;
    • види лідів;
    • правило 5 секунд;
    • розмір ліда і правило хорошого ліда;
    • чотири приклади.

     Читайте також: Неочевидні інструменти для виходу на іноземні ринки

     Що таке лід

    Лід — це початок тексту. Абзац під заголовком, який має на меті зацікавити та спонукати користувача читати далі. З’явився цей термін як похідна від англійського lead — приводити, направляти. Ще одна назва першого абзацу в тексті — підводка. Його роль — підвести читача до тексту і змусити просунутися далі заголовка. В ідеалі — вивчити до кінця.

    В інформаційному контенті (новина, замітка, інтерв’ю, звіт, репортаж) уся суть викладена в перших реченнях. Структура тексту створюється за принципом перевернутої піраміди: спочатку важливі факти, потім — менш цікаві деталі. Новини пишуть стисло і вміщують основну інформацію в 35-40 слів. Тому читач одразу знаходить відповіді на запитання: «хто?», «що?», «де?», «коли?», «чому?» і «навіщо?».

    Види лідів

    Виділяють два способи подачі інформації в ліді: «жорсткий» і «м’який». Запам’ятайте їх як «батіг» та «пряник».

    У підручниках із журналістики є рекомендації про те, як писати «жорсткий» варіант.

    • Лід «одного елемента» допомагає підкреслити значущість імені, часу, місця, підсумку.
    • Лід-узагальнення складають, коли є кілька однакових за значущістю елементів. Наприклад, персона і дія.
    • Лід-«вішалка» нагадує тремпель, на якому навішано все: від штанів до пальта і шарфа. Він вичерпує новинний матеріал, оскільки автор «навішує» на перший абзац відповіді на всі запитання, про які ми говорили вище.
    • Лід- негайна ідентифікація починається з відповіді на запитання «хто?».
    • Лід-затягнута ідентифікація використовують, якщо героя матеріалу не знали до події. У ліді подається частина інформації про персону, а друга частина розкривається далі в матеріалі.
    • Лід-«одинарний постріл» застосовують, коли суть матеріалу можна висловити дуже стисло (наприклад, «Переговори відбудуться — це вирішено»).
    • Лід-коментар впроваджують, щоб дати оцінку від першої особи та/або відповісти однією фразою на поєднані запитання: «хто + чому?», «що + чому?», «що + як?».
    • Ігровий лід будують за принципом каламбуру, анекдоту. Приклад лід-абзацу: «Дружина творця передачі «Алло! Алло!» погрожує сказати йому: «Бувай! Бувай!”».
    • Лід-розповідь подають, коли подію можна показати через коротку хронологію подій.

    З «батогом» закінчили, тепер переходимо до «пряника».

    «М’які» ліди пишуть, коли є час подражнити, заінтригувати або підготувати сприйняття читача до нової інформації.

    • Лід-контраст передбачає протиставлення вчора і сьогодні, старого і нового, доброго і злого.
    • Лід-«стаккато», як і уривчаста музика, передбачає, що інформація буде подана з елементами недомовленості (нарізками, натяками).
    • Адресований лід передбачає пряме звернення до читача.
    • Лід-питання може бути сформульоване відкрито або приглушено (зі знаком запитання або без).

    П’ять секунд на те, щоб переконати

    П’ять секунд — саме стільки часу потрібно читачеві, щоб оцінити користь від статті. Якщо йому не сподобався заголовок, він уже не прочитає перший абзац. Якщо не сподобався лід — не прочитає статтю. За п’ять секунд людина повинна зрозуміти тематику статті, які питання в ній порушені і як текст може їй допомогти.

    Згідно зі статистикою, 48% користувачів переходять на інші майданчики із соцмереж. Що потрібно, щоб підписник клікнув на посилання в пості: заголовок, що чіпляє, і короткий, інформативний лід-абзац. Так ви приведете нових читачів у свій блог, які можуть стати постійними, якщо якісною буде не тільки підводка.

    Розмір і правила хорошого ліда

    Ідеальний розмір лід-абзацу — 2-5 коротких речень. Без вставних слів і просторових роздумів.

    Не знаєте, як написати лід? Напишіть про болі читача і запропонуйте рішення. Зачепіть фактом або тезою, і переходьте до основної структури тексту. Стилістика і формат залежать від подачі статті. Детальніше про це в наступному розділі.

    Лайфхак від команди: напишіть статтю, і тільки потім складайте перший абзац. Перечитайте текст, приберіть шорсткості та складіть вижимку корисних фактів.

    Три правила, як скласти хороший лід

    • Дайте відповідь на запитання «Навіщо?»

    Пишіть про те, що цікаво користувачеві. Поясніть, навіщо йому читати статтю. Уже після прочитання першого абзацу людина розуміє, який профіт вона отримає.

    • Привертайте увагу

    Факти, цитати, дослідження, цифри з практики, статистика з авторитетних джерел — усе це може бути «гачком» уваги у вашій статті.

    • Продовжуйте тему заголовка

    Хороший лід розкриває заголовок і показує, що буде в статті. Часто автори затягують першу частину і дають інформацію, яка не відповідає на запитання користувача, не відповідає тому, що зазначено в заголовку. Якщо людина вибирає велосипед, не пишіть про створення колеса.

    Три помилки в підводці, які відлякують читачів

    • Філософські питання на початку матеріалу показують читачеві, що ви не експерт у темі й далі на нього чекають ваші роздуми на тему «а якби». Людина не хоче витрачати свій час даремно і йде туди, де є конкретика.
    • Терміни з Вікіпедії мають нудний і мудрований вигляд. Опишіть поняття простими словами або зробіть виноску на полях.
    • Некоректні узагальнення викликають бажання посперечатися. Якщо ураган пронісся австралійським штатом Квінсленд, не пишіть у заголовку, що люди всієї планети в небезпеці. Не всі люблять літо, не всі купують спортивні авто і не всі їздять відпочивати до Туреччини.

    Читайте також: Люди та організації, що вплинули на розвиток локалізації за версією ChatGPT

     Приклад лід абзацу, який чіпляє

    Лід у цьому тексті показує проблематику читача і рішення, яке пропонує автор. Зацікавлює інструментами, які конкурують за ефективністю з лендінгами, і пропонує дізнатися, скільки ще простягнуть посадкові сторінки.

    Приклад лід-абзацу, який інтригує

    Це представник ліда-розповіді перед чек-листом. Він зупиняє читача і робить підводку до вступної частини, в якій ми дізнаємося, як створювали заголовки раніше. Формат історії інтригує і змушує дочитати до кінця. Також у першому абзаці автор використовує прийом контрасту: «що було» плавно переходить у «що стало».

    Приклад лід-абзацу, який натякає

    Короткий лід на 20 слів, який показує, що буде далі, і трохи інтригує.

    Приклад лід абзацу, який демонструє користь

    Читач, який клікнув на заголовок «Збираємо контакти з інстаграму і налаштовуємо рекламу у фейсбуці», одразу побачить користь від сервісу, і, як бонус, варіанти використання зібраної інформації.

    Трохи практики замість висновку

    Перед тим, як написати лід, уявіть людину, яка буде його читати. Спробуйте зацікавити конкретно її, а не уявний натовп клієнтів.

    • Напишіть факт, який її зачепить.
    • Розкажіть, яким крутим він стане через 2, 5, 10 хвилин читання.
    • Якщо це новина, покажіть, що в ній актуальна й унікальна інформація, про яку більшість ще не знає.
    • Не пишіть риторичні запитання, штампи, кліше. Вони показують, що попереду ще одна стаття ні про що.
    • Пишіть просто, без довгих закручених фраз і незрозумілих формулювань зі специфічною термінологією. Не плутайте читача.
    • Давайте вижимку з корисного. Чим менше в ліді води, тим він «ситніший».

     Читайте також: Приклади рекламних текстів, які надихають

    Читайте також

    Соціальні мережі
    Не просто присутні, а працюємо та ділимося корисним контентом

    Якщо ви не знайшли
    те, що шукали,
    не залишайте сторінку

    Просто натисніть на кнопку нижче, і ми зв'яжемося з вами, щоб проконсультувати по всіх послугах компанії.

    0 800 33 20 41 безкоштовно з будь-яких номерів України
    svg Зв'язатися з нами